Sukuyhdistyksen viiriä myydään hintaan 20 euroa/kpl (+postikulut). Tiedustelut ja tilaukset sihteeriltä.

Kurvisen sukuyhdistyksen vaakuna

1. Kehitys

Tiettävästi ensimmäiset suunnitelmat merkistä Kurvisen Sukuyhdistyksen arkistossa ovat vuodelta 1953, mutta ne eivät johtaneet toimenpiteisiin. Yhdistävää tunnusta yhdistykselle ryhdyttiin puuhaamaan jälleen 1979. Tuolloin Toivo Kärki antoi allekirjoittaneelle tehtäväksi rintamerkin suunnittelun. Luonnoksia syntyi 6 kpl, mutta hanke kariutui liian suuriin kustannuksiin ja unohtui.

Sihteerinä toiminut Riitta Kurvinen löysi suunnitelmat arkistosta 1992 ja pyysi lupaa ideoida eräästä niistä kirjemerkin, jonka hän myös toteutti. Merkillä varustettuja kirjepapereita ja kirjekuoria ovat sukuyhdistyksen jäsenet voineet siitä pitäen käyttää.
Vuonna 2001, yhdistyksen 50-vuotisjuhlan lähestyessä, sukuneuvosto antoi allekirjoittaneelle tehtäväksi vaakunan suunnittelun. Toivomuksena oli jo tutuksi tulleen K-aiheen käyttö pohjana. Siitä syntyi idea kaksoisK:sta. Useista värivaihtoehdoista sukuneuvosto valitsi mieleisensä.

Viimeistelyvaiheen suoritti Jaakko Kärki, joka tietokoneammattilaisena ”piirsi” vaakunasuunnitelman puhtaaksi. Täsmälliset puna- ja hopeavärit määriteltiin viirin valmistajalle lähetetyillä näytteillä.

Ehdotus hyväksyttiin yksimielisesti sukuyhdistyksen 50-vuotisjuhlakokouksessa 6.7.2002. Ensimmäiset vaakunaviirit jaettiin samassa tilaisuudessa.

2. Vaakunaselitys

• Hopeisessa kentässä musta punareunainen K + peilikuvana, tyylinä tekstuuran Schwabach majuskeli.
  • Tyviössä viisi mustaa viivaa hirsisesti.

3. Symboliikka

• K-kirjain viittaa ensisijaisesti nimeen ”Kurvinen”, mutta myös seuraaviin: Kuivalatar, Kanteletar, Koitere, Karjala, kantele.
  • K-kirjain suuntautuu tulevaan, sen peilikuva perinteeseen.
  • Viisi mustaa viivaa = kanteleen viisi kieltä viittaavat vahvaan musiikilliseen perintöön.
  • Värit: musta ja punainen ovat Karjalan värit.

Marjatta Kärki

Kirjoittaja ja vaakunan suunnittelija on Pietari Kurvisen tyttären Esterin pojanpojan Kalervo Kärjen vaimo.