Pietari Hakkarainen 1905-1979

Pietari-hakkarainen-
Pietari Hakkarainen ja vaimonsa Elvi, os. Rotinen.

Pietari Joonas Immanuel Hakkarainen syntyi Ilomantsissa 29.3.1905. Hänen äitinsä oli Kristina Pesonen ja isänsä Joonas Hakkarainen, jonka äiti Maria oli lähetyssaarnaaja Pietari Kurvisen nuorempi sisar ja näin ollen sukumme kantaisän Paavo Kurvisen toiseksi vanhimman pojan Paavon pojanpojan tytär. Lapsia perheessä oli Pietarin lisäksi kolme: Aaron (s. 1907), Onni Johannes (s. 1909) ja Hilda Johanna (s. 1911).

Elämäntyönsä Pietari Hakkarainen teki aluksi kauppiaana ja myöhemmin pienviljelijänä Ilomantsin Marjovaarassa. Vuonna 1941 Hakkarainen vihittiin ilomantsilaisen Elvi Rotisen kanssa. Perheeseen syntyi kahdeksan lasta: Oiva Kalevi (1942-1994), Leila Ritva (1943-, nyk. Karhapää), Eeva Liisa (1945-), Toivo Johannes (1946-), Toini Tellervo (1948-, nyk. Sanila), Paula Sinikka (1949-, nyk. Turunen), Tuula Marjatta (1952-52) sekä Eija Inkeri (1954-, nyk. Karine).

Pikkuserkkujensa Tyyne Kurvisen sekä Usko ja Toivo Kärjen ohella Pietari Hakkarainen toimi yhtenä alullepanijana Kurvisen sukuyhdistystä perustettaessa. Hän oli myös yksi sukuyhdistyksen perustamisasiakirjan allekirjoittajista. Hakkarainen valittiin yhdistyksen ensimmäiseen sukuneuvostoon ja sitä myötä ensimmäiseksi puheenjohtajaksi vuosiksi 952-1956. Toinen kausi puheenjohtajana oli vuosina 1963-1977.

Paitsi puheenjohtajana Pietari Hakkarainen toimi muutenkin aktiivisesti sukuseuran parissa. Useammin kuin kerran on sukukokous pidetty Hakkaraisten kotitilalla Ilomantsin Marjovaarassa. Mm. sukuseuran 25-vuotisjuhla vuonna 1977 ja perheen tyttären Toinin häät sukukokouksen yhteydessä vuonna 1982 vietettiin Marjovaarassa. Toini Sanila toimi tuolloin vielä seuran sihteerinä. Hakkaraisen poika Oiva on isänsä lailla toiminut sukuseuran puheenjohtajana, vuosina 1977-1986 ja nuorin tytär Eija on tällä hetkellä sukuneuvoston varapuheenjohtaja.

Pietari Hakkarainen kuoli Ilomantsissa 27.8.1979.

Pietarin tytär, Eija Karine on tarkistanut tekstin asiasisällön.