Merkkejä jälkipolville

Sukumme syntysijoilla Ilomantsissa meidät tunnetaan paitsi siellä edelleen asuvien Kurvissukuisten kautta myös seuramme pystyttämien muistomerkkien myötä.

Mateli-kuivalatar-mm...jpg Mateli-kuivalatar-mm.jpg

Vuonna 1961 pystytetty Mateli Kuivalattaren patsas sijaitsee Ilomantsin Pogostan tuntumassa. Sukukokouksen yhteydessä suoritettu kukkien lasku Matelin haudalle on vuosien varrella muodostunut jo perinteeksi ja kiinteäksi osaksi sukukokouspäivien ohjelmaa.

Pietari Kurvisen muistomerkki

Toinen perinteinen kukkatervehdyksen laskupaikka on Ilomantsin kirkon vieressä sijaitseva lähetyssaarnaaja Pietari Kurvisen muistomerkki. Muistomerkin on suunnitellut kuopiolainen taiteilija Ethel Swahn-Luutonen, ja se paljastettiin Lähetystyön 100-vuotisjuhlien yhteydessä vuonna 1968.

Runonlaulajan pirtti

Vuonna 1971 valmistui Parppeinvaaralle osin sukuyhdistyksen taloudellisella tuella Runonlaulajan pirtti. Pirtin lisäksi Parppeinvaaran alueelta löytyvät mm. Matelin laulu-aitta ja Rajakenraalin maja.

Lähetyskynttelikko

Pastori Arvo Salomaa teki 1990-luvun alussa sukuseuralle ehdotuksen lähetyskynttelikön hankkimisesta Naarvan rajaseutukirkkoon. Hanke toteutettiin ja kynttelikkö luovutettiin joulukuussa 1994. Luovuttajina sukuseuran sihteeri Riitta Kurvinen ja puheenjohtaja Kerkko Mustonen. Kynttelikön vastaanotti rajaseutupastori Seppo Kuosmanen (kuvassa oikealla).

Pietari Kurvisen muistoristi

1980-luvun lopulla rajaseutupastori Arvo Salomaa ja seuran silloinen sihteeri Riitta Kurvinen saivat ajatuksen lähetyssaarnaaja Pietari Kurvisen muistorististä. Hanke hyväksyttiin vuoden 1988–90 toimintasuunnitelmaan. Käenkoskella, Pietarin syntymäkodin Lapinniemen tienhaarassa sijaitsevan Matkamiehen ristin paljastustilaisuus oli 21.7.1990.

Näistä muistomerkeistä ja sukuseuran 50 ensimmäisen toimintavuoden aikaisista muista aikaansaannoksista ja tapahtumista voi lukea tarkemmin seuran 50-vuotishistoriikista.