Heikki Kurvinen 1890-1961

Heikki-kurvinen-1890

Heikki Johannes Kurvinen syntyi Ilomantsissa 26.6.1890 Paavo Kurvisen ja Stiina Korhosen nelilapsisen perheen vanhimmaksi. Hänen isoisänsä isä oli sukumme kantaisän, vuonna 1713 syntyneen Paavo Kurvisen pojanpojan poika ja hänen isoisänsä äiti oli Ilomantsilaisen runonlaulajan Mateli Kuivalattaren tytär Magdalena. Magdalenan sisaren Kristinan jälkeläisistä löytyy mm. lähetyssaarnaaja Pietari Kurvinen. Kun Heikki oli 12-vuotias perheen äiti kuoli, minkä jälkeen hänen isänsä sisar Hilma ja miehensä Konstantin Ristikallio adoptoivat Heikin.

Konstantin Ristikallio oli kauppias ja uusi perheenjäsen saikin oitis liikkeen prokuristin (nimenkirjoitus-) oikeudet vaikka oli vasta 12-vuotias. Muutaman vuoden myöhemmin kasvatti-isä luovutti nuorelle miehelle puolet kaupan omistusoikeudesta. Tuota adoptiovuotta 1902 pidetään Kurvisen kauppahistorian kivijalkana. Tällä hetkellä Ilomantsilaista K-Market Kurvista pyörittää kauppiaana jo kolmas polvi Kurvisia.

Heikki Kurvinen eli Ukko-Heikki, kuten häntä myöhemmin kutsuttiin, oli noheva liiketoimissaan. Tästä kertoo sekin, että hän hankki omistukseensa useita maatiloja eri puolilta pitäjää. Sodan jälkeen nämä tilat otettiin siirtolaisten asutuskäyttöön. Heikin lapset saivat isänsä liikkeessä "kaupallista koulutusta" jo pienestä pitäen. Heistä moni suuntasikin kauppa-alalle. Kauppa sijaitsi aluksi Ilomantsin kirkolla osoitteessa Kauppatie 35, mutta rakennus tuhoutui talvisodan pommituksissa jouluna 1939. Seuraava liikepaikka sijaitsi edellisen vieressä. Tämä kauppatalo tuhoutui tulipalossa vuonna 1957. Ukko-Heikki kantoi tuolloin vielä osavastuuta kaupanteosta ja ilmeisesti tulipalosta järkyttyneenä halvaantui ja eli viimeiset vuotensa liikuntakyvyttömänä. Ukko-Heikki kuoli 10.11.1961.

Ahkera kauppamies oli ahkera myös muissa toimissaan. Hän oli naimisissa kaksi kertaa. Ensimmäinen vaimo oli Susanna Räty. Heille syntyi yhteensä yksitoista lasta: neljä poikaa ja seitsemän tyttöä, joista kolme kuoli välittömästi synnytyksen jälkeen ja Susanna menehtyi synnyttäessään nuorinta poikaansa. Toisen vaimonsa Hanna Puumalaisen kanssa Heikki sai kolme lasta: kaksi poikaa ja yhden tyttären.

Heikki Kurvisen tytär, ilomantsilainen Pirkko Hurskainen kertoo isänsä olleen lapsiaan kohtaan erittäin huolehtivainen ja viettäneen heidän kanssaan paljon aikaa mm. retkeilemällä. Hän opetti itse lapsensa uimaan ja ajamaan pyörillään sekä myöhemmin kuljetti heitä uimassa ja pyöräretkillä. Pirkko muistaa myös erityisesti, kun Viipurin kiertävä kesäteatteri esiintyi Ilomantsissa, olivat kaikki lapset mukana katsomassa. Myös lasten terveys oli Ukko-Heikillä ainaisena huolen aiheena.

Kiitokset Pirkko Hurskaiselle muistoista

Lähde: Artikkeli "Sata vuotta kaupantekoa", toimittaja Aino Pesu, Pogostan Sanomat, joulukuu 2002

Heikki Kurvisen pojanpoika, kauppias Eero Kurvinen on tarkistanut tekstin asiasisällön.